Kendrick Lamar’dan Drake’e Bir Diss Track Daha!

Kendrick Lamar, müzik dünyasındaki varlığını bir kez daha hissettirerek, Drake ile olan müzikal çekişmesine yeni bir boyut kazandırdı. Cumartesi akşamı, “Not Like Us” adlı üçüncü single’ını sadece 36 saat içinde piyasaya sürerek bu rekabeti daha da kişisel bir hale getirdi. Yayınlanan bu şarkı, Lamar‘ın YouTube kanalında yer alıyor ve modern çağın dijital imkanlarını kullanarak, deepfake gibi teknolojilerin dikkate alındığı bir dönemde, sanatının orijinalliğini koruma çabasını gösteriyor.

KENDRICK LAMAR

Şarkının İçeriği ve Mesajı

Not Like Us“, basit bir klavye ritmi üzerine kurulu ve Lamar, bu parçada abartılı bir Güney Amerika aksanıyla rap yapıyor. Şarkı, “Şşşt: Ölü insanları görüyorum” diye fısıldayan Lamar ile açılıyor ve Drake‘e yönelik uzun süreli kişisel eleştirilere yer veriyor. Özellikle Kanadalı rapçinin genç kadınlarla olan ilişkilerine dair tartışmalı yorumları ele alınıyor.

Drake‘in “Certified Lover Boy” adlı 2021 albümünü alaya alan Lamar, sözlerinde sert eleştirilerde bulunuyor: “De ki Drake, gençleri sevdiğini duydum / Hücre Blok Bir’e gitmene gerek olmasa iyi olur,” diyerek başladığı kısmı, “‘Certified Lover Boymu? Sertifikalı pedofil” diyerek bitiriyor. Bu sözler, müzikal bir kelime oyunuyla son buluyor: “Neden orospu gibi trollüyorsun, yorulmadın mı? Bir akor çalmaya çalışıyorum ve muhtemelen minördür.

Görsel Temsiller ve Anlam Katmanları

Şarkının görsel temsili, Lamar’ın sanatsal ifadesinin bir başka boyutunu ortaya koyuyor. Videoda, Drake‘in Toronto dışındaki malikanesinin havadan görüntüleri kullanılıyor. Bu görüntüler üzerine yerleştirilen seks suçluları harita sembolleri, Lamar‘ın mesajının vurgusunu güçlendiriyor ve izleyiciye derinlemesine düşündürücü bir perspektif sunuyor.

KENDRICK LAMAR

Kendrick Lamar, 1999 yapımı popüler film “The Sixth Sense“e atıfta bulunarak Drake‘in hayatını ve kariyerini tehdit etme sürecini dile getiriyor. Filmde, ölü insanları görebilen ve duyabilen bir çocuk ana karakter olarak karşımıza çıkıyor. Lamar, filmin en ikonik sahnesinde çocuğun terapistine söylediği sözlerle benzer bir ifade kullanıyor:

Psst, I see dead people.”

Bu cümleyle Lamar, Drake‘e yönelik tehdidini ve onun müzik dünyasındaki varlığını yok sayma niyetini vurguluyor. Ayrıca, “Deebo” adını kullanarak, ikonik hip-hop filmi “Friday“deki kurgusal bir karaktere gönderme yaparak Drake‘i, sosyopat bir zorba olarak tanımlıyor. Lamar‘ın ifadesi, “6:16 IN LA” ve “meet the grahams“ı ima ederek, Drake‘i korkutucu bir figür olarak resmediyor. Deebo aynı zamanda NBA oyuncusu DeMar DeRozan‘ın da lakabıdır. DeRozan, serbest atışlarda ünlüdür ve Lamar, bu benzetmeyi kullanarak, herhangi bir rapçiyle çatışmanın kendisi için bir serbest atış kadar kolay olduğunu belirtiyor.

Kendrick‘in sözleri şu şekilde devam ediyor:

DRAKE VE DEMAR DEROZAN

Deebo, any rap nigga, he a free throw.”

Bu ifade ile Lamar, Drake‘e karşı duruşunu ve rap dünyasındaki herhangi bir rakiple yüzleşme konusundaki rahatlığını betimliyor. Ayrıca, DeRozan‘ın Toronto Raptors‘ta oynadığı dönemlerde Drake ile olan bağlantısına da değiniyor ve onun Compton kökenlerine rağmen, Toronto‘daki başarılarına vurgu yapıyor.

Kendrick ayrıca, Drake‘i çarmıha germeye benzetiyor ve bu durumu, meşhur “tabuta çivi” olarak tanımlıyor. Bu benzetme ile rakiplerine İncil’i getirmeye çalıştığını sinsi bir şekilde ifade ediyor. Rapçi-şarkıcı Teezo Touchdown‘un saçına tırnak takmasıyla ünlü olduğunu ve özellikle Drake ile Ekim 2023‘teki “For All The Dogs” albümünden “Amen” ve “7969 Santa” şarkılarında iş birliği yaptığını belirtiyor.

DRAKE VE TEEZO TOUCHDOWN

Nail a nigga to the cross, he walk around like Teezo.”

Kendrick, Drake‘in sektördeki diğer sanatçılarla olan çatışmalarını ve bu çatışmaların onun imajını nasıl etkilediğini sorguluyor. Drake‘in kendisiyle ve diğer sanatçılar arasındaki mücadeleyi dramatize ederek dikkatleri dağıttığını ima ediyor.

How many opps you really got? I mean, it’s too many options.”

Kendrick, NBA efsanesi John Stockton‘a atıfta bulunarak, kendisinin de bir pas ustası olduğunu ve bu durumu bir çatışmadan diğerine geçiş olarak gösteriyor. Stockton, Utah Jazz’da oynarken en çok asist yapan oyuncu olarak ünlüdür.

JOHN STOCKTON

Certified boogeyman, I’m the one that up the score withem” cümlesi, Kendrick Lamar‘ın Drake‘in “Taylor Made Freestyle” şarkısında kullandığı sert bir söylemdir. Bu ifade, Drake’in cevap vermesi için Kendrick‘e meydan okuduğu bölümde, Tupac Shakur‘un yapay zeka ile oluşturulmuş sesinin de kullanıldığı bir sahne olmasıyla dikkat çeker. “Öcü olman gerekiyordu, git ne yaparsan yap” şeklindeki bu yanıt, Drake‘in kendisine meydan okunmasını kabul ettiğini ve kimse Kendrick‘le başa çıkmak istemezken, o bunu yapmaya hazır olduğunu gösterir.

TUPAC SHAKUR

Pole on him, extort shit, bully, Death Row on him” ifadesi ise, gangsta rap’le özdeşleşen ve korkutucu taktikleriyle tanınan Death Row Records plak şirketinin ve şirketin kurucu ortağı “SugeKnight‘ın adını çağrıştırır. Bu bağlamda Drake, kendisini bu tehlikeli ve korkutucu imaja benzeterek rakibine karşı bir üstünlük kurmaya çalışır. Death Row Records‘un oluşturduğu korkutucu atmosferi anımsatan bu ifade, Drake‘in rakiplerine karşı nasıl bir tavır sergilediğini gösterir.

SUGE KNIGHT

Say, Drake, I hear you like ’em young

Kendrick, Drake’in genç kadınlarla bağlantısı olduğu yönündeki suçlamalara devam ediyor.

2018 yılında Drake ve oyuncu Millie Bobby Brown‘ın arkadaşlığı hakkında çok fazla tartışma yaşanmıştı ve aralarındaki yaş farkı nedeniyle ilgi artmıştı. Her şey, o zamanlar henüz 14 yaşında olan Millie‘nin Brisbane‘deki konserinde Drake‘le tanışması ve bunu Instagram‘da paylaşarak onu “harika” ve “harika bir arkadaş” olarak adlandırmasıyla başladı. Aralarındaki yakın bağ, bazılarının Drake‘in yaşı ve itibarı göz önüne alındığında ilişkilerinin uygunluğunu sorgulamasına neden oldu.

Ayrıca 2010 yılında, Drake‘in konserlerinden birinde 17 yaşındaki bir çocuğu öpmeye başladığı ve yaşını öğrendikten sonra şöyle söylediği bir video dolaşıyordu :

On yedi mi? Neden böyle görünüyorsun? Seni kalın kafalı, şuna bak. Kendimi suçlu hissetmeli miyim bilmiyorum ama eğlendim. Göğüslerinin göğsüme karşı hissetmesi hoşuma gidiyor.

MILLIE BOBBY BROWN

Son olarak Drake, daha önce 18 yaşındayken Bella Harris adında bir modelle çıkmıştı. Ancak Drake, sosyal medyada onunla reşit olmadığında ilişki yaşadığını belirten paylaşımlar yapmıştı. 2016‘daki gönderi paylaşıldığında Drake 30 yaşındaydı, bu da Harris‘in 16 yaşında olduğu anlamına geliyor.

DRAKE VE BELLA HARRIS

You better not ever go to cell block one

Cezaevi sistemi, çocuk tacizcileri ve cinsel suçlular için tehditkar bir yer olabilir. Cinsel istismar iddialarını ikiye katlayarak, Kendrick, sonuç olarak Drake’in hapse atılması gerektiğini ima ediyor. Bu ifadeler, Kendrick‘in Drake ile 2018‘de, o zamanlar yaklaşık on dört yaşında olan Millie Bobby Brown arasındaki tartışmalı arkadaşlığa gönderme yapması olarak yorumlanabilir.

“And Baka got a weird case, why is he around?”

Travis Savoury, nam-ı diğer “Baka Not Nice“, Drake’in 2017 yılında Warner Records‘un bir markası olan plak şirketi OVO Sound ile anlaşma yapan eski bir güvenlik görevlisiydi. Baka, 2014 yılında 22 yaşındaki bir kadını fuhuşa zorlama ve onun parasını almakla suçlanarak tutuklanmıştı. Drake, 2015 yılında yayınladığı “Know Yourself” şarkısında Baka’nın hapisten çıkışını anlatıyor: “I might declare it a holiday as soon as Baka get back on the road.” (Baka yollara döner dönmez bunu tatil ilan edebilirim.) Drake ayrıca, Baka‘nın hapisten çıktığında birçok farklı yolu takip edebileceğini ancak müziğe odaklanmayı tercih ettiğini ifade etmiştir.

BAKA NOT NICE

“Why you trollin’ like a bitch? Ain’t you tired? Tryna strike a chord and it’s probably A-Minor”

Özellikle Kendrick, Drake‘in “Taylor Made Freestyle” diss parçasında Tupac Shakur‘un yapay zeka ile oluşturulmuş sesini kullanmasına gönderme yaparak, “Tryna strike a chord and it’s probably A-Minor” (Akor çalmak istiyorsun ve bu muhtemelen A-Minor) sözleriyle alay etti. Burada “akor çalmak“, birinin duygularını etkilemek anlamına gelirken, Kendrick aynı zamanda Drake‘in genç kızlara olan yakınlığına dikkat çekiyor.

“Did Cole fouI, I don’t know why you still pretendin'”


Kendrick Lamar
, “Like That” adlı şarkısında, Drake‘in J. Cole‘u “First Person Shooter” parçasında konuk sanatçı olarak getirmesiyle onu zor durumda bıraktığını öne sürüyor. Kendrick bu durumu, Drake ve J. Cole‘un kendisiyle eşit seviyede olduklarını düşündüren bir hareket olarak değerlendiriyor. Lamar’ın bu iddialara yanıtı olarak Cole, “7 Minute Drill” adlı şarkısıyla karşılık vermiş, ancak bu şarkıyı yayımladıktan kısa bir süre sonra Kendrick‘ten özür dilemişti. Kendrick, Cole‘un bu tutumunu doğru bir adım olarak görürken, Drake‘in neden hala Cole‘un izinden gitmek yerine kendisiyle yarışmayı sürdürdüğü konusunda şaşkınlığını dile getiriyor.

Öte yandan, Drake Push Ups” ve “Family Matters” adlı şarkılarında J. Cole‘a yönelik eleştirilerde bulunuyor. “Push Ups” şarkısında Drake, “Cole’un ne düşündüğü umurumda değil, o Dot saçmalığı çok zayıftı” diyerek Cole‘un Lamar hakkındaki düşüncelerini önemsemediğini ve onları yetersiz bulduğunu ifade ediyor. “Family Matters“da ise Drake, “Ve zenci, Cole bu konuda uykusuz kalıyor, o ben değilim” ve “‘Üç büyükleri sikeyim’ konusunda haklısın, bu sadece Büyük D ve video kanıtı da var” diyerek Cole‘un bu durumdan rahatsız olduğunu ve kendisinin bu konudaki eleştirilere katılmadığını belirtiyor. Her iki şarkıda da Drake, Cole‘u zayıf bir konumda gösterirken, Kendrick‘i alt etme arzusunu kuvvetlendiriyor.

J. COLE VE DRAKE

“What is the owl? Bird niggas and bird bitches, go”

Kendrick Lamar, şarkılarında sıklıkla simgesel ifadeler kullanır ve Drake hakkında bahsettiği “baykuş” bu örneklerden biridir. Bu baykuş, Drake‘in plak şirketi OVO Sound‘u simgeliyor. OVO, “October’s Very Own“un logosunda baykuş figürü bulunuyor.

Yunan mitolojisinde Athena‘nın bir baykuşu vardır ve bu, bilgelik ve koruma simgesidir. Bu bağlamda, Drake‘in oğlu Adonis ile olan ilişkisi de düşünüldüğünde, baykuşun koruyucu bir sembol olarak Drake‘e atfedilmesi mantıklı.

OVO SOUND

Ancak, Kendrick‘in bahsettiği baykuş sadece koruyucu bir figür olmayabilir. Baykuş aynı zamanda, elinde kılıç tutan ve siyah bir kurda binen iblis Andras’ı da simgeliyor. Collin de Plancy‘e göre Andras, çağıran kişilere düşmanlarını öldürmeyi öğretiyor ve fitne çıkarıyor. Bu, Kendrick‘in Drake‘in kendisi ve ailesi hakkında sorun çıkarmak için yalanlar uydurduğu iddialarıyla örtüşebilir. Bu iddialar, Drake‘in iki yüzlülüğünü ve kendisini melek gibi gösterirken aslında kötü niyetler gizlediğini işaret ediyor.

Kendrick‘in “Ain’t no law, boy, you ballboy, fetch Gatorade or somethin” satırıyla, Drake‘in gerçek bir otorite veya güce sahip olmadığını, yalnızca bir “top toplayıcı” olduğunu ima ediyor. Burada, Kendrick, Drake‘in müzik endüstrisindeki rolünü küçümseyici bir şekilde eleştiriyor.

DRAKE, NBA MAÇINDA

“Fucked on Wayne girl while he was in jail, that’s connivin’ Then get his face tatted like a bitch apologizin”

Lil Wayne, Drake‘in akıl hocası ve o dönemdeki plak şirketinin başkanıydı. 2010‘da hapse girdiği zaman, Drake, Wayne‘in eski ortağı ve model/aktris Tammy Torres ile bir ilişki yaşadığını itiraf etmişti. Wayne, bu ihanete 2010 ve 2011‘deki “6 Foot 7 Foot” ve “How To Hate” şarkılarında değindi. Ancak 2015‘te yayımlanan otobiyografi alıntısında duygularını daha derinlemesine ifade etti:

Geçirdiğim berbat bir günün ardından hâlâ kötü hissediyordum. Her gün kızımla tartışmaya alışkındım ama onun Drake ile birlikte olduğunu öğrenmek öğrenebileceğim en kötü şeydi. Bu, bir erkek olarak canımı çok acıttı. Bu olayın, Drake olduğu için değil, herhangi biri olsa da beni aynı şekilde inciteceği gerçeğiyle yüzleştim. Bana bu ilişkinin çok önce, biz birlikte olmadan gerçekleştiğini söyledi ama daha önce hiç bahsetmemişti. Drizzy beni ziyarete geldiğinde, ‘Evet, doğru… onunla dalga geçme çünkü ben onunla beraber oldum,’ dedi. Bu, bir adamın kilitliyken asla duymak istemeyeceği türden bir şeydi.

Kendrick Lamar, bu alıntının ortaya çıkmasından yaklaşık iki yıl sonra, 2017 yılında, Drake‘in Lil Wayne‘e olan saygısını ifade etmek amacıyla, sol triseps bölgesine Wayne‘in yüzünün dövmesini yaptırdığını belirtiyor. Bu dövme, Drake‘in akıl hocasına zarar verme rolünü göz önüne aldığında, yetersiz bir saygı gösterisi olarak değerlendiriliyor.

LIL WAYNE VE DRAKE

“I’m glad DeRoz’ came home, y’all didn’t deserve him neither”

Kendrick, Compton, California‘nın yerlisi olan ve “DeRoz” olarak da bilinen profesyonel basketbolcu DeMar DeRozan hakkında konuşuyor. DeRozan, Kanada‘nın tek NBA takımı olan Toronto Raptors‘ta oynamıştı. Bu takım, rapçi Drake‘in Küresel Elçisi olarak biliniyor. Kendrick, DeRozan‘ın harika bir oyuncu olduğunu ve Raptors‘ın onun yeteneklerini tam olarak takdir etmediğini savunuyor. DeRozan, 2018 yılında Raptors‘tan takas edildi ve şu anda Chicago Bulls‘da oynuyor; bu durum onun bir Amerikan takımınaeve dönüş” yapmasını simgeliyor.

DEMAR DEROZAN

“From Alondra down to Central, nigga better not speak on Serena”

Kendrick, Los Angeles’ta özellikle Serena Williams‘a saygısızlık etmemesi konusunda Drake‘i uyarıyor. Alondra Bulvarı, batıdan doğuya uzanan bir cadde ve Central Avenue ise kuzeyden güneye uzanıyor; her ikisi de Los Angeles’ta bulunuyor. TMZ Sports‘a göre, Drake ve Serena Williams‘ın 2015 yılında romantik bir ilişki yaşadıkları ve bu ilişkiden çeşitli fotoğrafların ortaya çıktığı bildirildi.

2022 yılında Drake, “Middle Of The Ocean” adlı şarkısında Serena‘nın kocasını eleştirerek, onun bir hayran olduğunu belirtmişti. Bu durum, Kendrick‘in sıfır tolerans politikası gereği, ailesine yapılan saygısızlıklara karşı onu savunmaya itmiş olabilir. Kendrick daha önce “Meet the Grahams” adlı şarkısında da benzer bir tutum sergilemişti; burada Drake‘in ailesi hakkında yaptığı yorumlar nedeniyle onu eleştirmişti.

SERENA WILLIAMS VE DRAKE

Bu kısımda yer alan diss track’teki çeviri açıklamaları ‘Genius Türkçe Çeviri’den alıntıdır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir